رزومه اینفوگرافیک – بخش اول

فرقی نمی‌کند علاقه‌مند باشید در یک شرکت بزرگ چند ملیتی مشغول به کار شوید یا یک شرکت کوچک چند نفره، به هر حال مدیران و مسئولان استخدامی ترجیح می‌دهند به کمک رزومه‌های دریافتی یک غربالگری اولیه از متقاضیان استخدام انجام دهند تا در زمان صرفه جویی کرده و زودتر به نتیجه مطلوب برسند. رزومه(résomé) یک کلمه فرانسوی است. رزومه می‌تواند شامل یک فایل Word،pdf، یک صفحه اینترنتی و یا یک تصویر اینفوگرافیکی باشد.

دنیا جاب: اگر شما توسط فرد دیگری معرفی نشده باشید رزومه کاری اولین برداشت و تاثیر را روی مدیر مربوطه خواهد گذاشت. رزومه‌ی خوب احتمالا تنها راه دعوت شدن به یک مصاحبه‌ی کاری است. رزومه‌ی عالی مثل بسیاری مهارت‌های دیگر متضمن موفقیت شغلی نخواهد بود اما رزومه‌ی بد راه ورود به شغل مورد نظر را به بن‌بست منتهی خواهد کرد. دستورهای مختلف زیادی با مشترکات بسیار، برای یک رزومه خوب منتشر شده است که تنها بر متن و نگراش آن تاکید دارد اما در سویی دیگر نوع دیگری از رزومه در حال ایجاد تمایز برای فرد است که به رزومه اینفوگرافیک شناخته می شود. باید توجه داشت که این قالب رزومه باید بر اساس شغل مورد درخواست نسبت به رزومه‌های نوشتاری اولویت داده شود.

اگر فعالیت شغلی متصور برای آینده نیازمند خلاقیت، برقراری ارتباط با نسل جوان و البته مهارت‌های نرم افزاری مختلف است احتمالا بهترین انتخاب پیش‌رو، رزومه اینفوگرافیک است. برای استفاده از این شیوه حتما باید به مخاطب آن توجه داشت. طراحی یک رزومه‌ی خوب و ارسال دسته‌ای برای مدیران مختلف در صنایع متفاوت چیزی جز هدر دادن سرمایه زمانی نیست. بر اساس تعریف، اینفوگرافیک ارایه اطلاعات مورد نظر در قالب تصویر است. از این تعریف می‌توان نتیجه گرفت ساختار کلی این قالب رزومه‌نویسی جدید بر اساس محتوای رزومه‌های متنی استوار است لذا در ادامه، اصول نگارش یک رزومه‌ی خوب شرح داده خواهد شد و مثال ها و ابزارهایی برای تبدیل به یک رزومه اینفوگرافیکی عالی ذکر خواهد شد.

اطلاعات شخصی (Personal Details)

نام کامل، آدرس ایمیل و شماره تماس شخصی جز بدیهیات هر رزومه است. اما در کنار این‌ها توجه به این موارد زیر نیز الزامی است. سال تولد و محدوده محل سکونت نه لزوما به صورت دقیق؛ گزینه هایی است که از اتلاف وقت مدیر و شما برای یک جلسه مصاحبه شغلی محکوم به شکست جلوگیری می‌کند. بسیار تاکید شده است که از عکس خود برای رزومه استفاده نکنید هرچند هیچ تحقیقی به این مورد اشاره مستقیم نکرده است اینگونه مطرح می‌شود که استفاده از عکس در طرف مقابل پیش از دیدار شما برداشتی شخصی از چهره شما به همراه خواهد داشت که احتمال برداشت منفی از برداشت مثبت بیشتر است. البته که این موضوع در رزومه‌های خلاقانه و اینفوگرافیکی با اعمال تغییراتی روی عکس قابل چشم چوشی است. همچنین در مورد ایمیل اکیدا توصیه می‌شود حتما از ایمیل با نام کامل خود استفاده کنید نه ایمیلی با نام مستعار. اگر برای ساخت ایمیل با نام خود در گوگل و یاهو به بن‌بست رسیده‌اید می توانید از سایر وبسایت‌ها مثل outlook، ymail و … استفاده کنید که احتمالا نام مورد نظر قابل دسترس است.

و نیز باید توجه داشت اگر علاقه‌مندید پروفایل شبکه‌های اجتماعی خود را به عنوان تنها بستر پویای رزومه درج کنید تنها می‌توانید از لینکدین استفاده کنید که کاملا جنبه شغلی و مهارتی دارد.

علایق (Interests)

این تنها قسمتی است که مشخص می‌کند شما چرا علاقه‌منداید در این صنعت و با این شرکت همکاری نمایید. پس حتما می‌بایست برای هر شرکت دوباره نوشته شود.

برای دستیابی به بهترین داده‌های اولیه برای نگارش این قسمت حتما در سایت شرکت اهداف، ارزش‌های کاری، تاریخچه، چشم‌انداز و سایر توضیحات را مطالعه نمایید و بر مشترکات آن با علایق و اهداف خود تاکید کنید. توجه داشته باشید در این مسیر می‌توانید و باید با اعتماد به نفس، عناوین و توضیحات را ذکر کنید اما نباید جنبه پروپاگاندا و یا حتی دروغ به خود بگیرد.

رزومه اینفوگرافیک – بخش اول

مدارک و سوابق تحصیلی(Education and Qualifications)

این قسمت یکی از بخش‌هایی است که توجه ویژه‌ای به آن می‌شود. اگر تعداد دوره‌های تحصیلی شما زیاد است حداکثر سه مدرک اخیر و جزییات موردنیاز آن را بر اساس ترتیب زمانی از جدید به قدیم عنوان کنید.

اگر قرار است در یک فعالیت علمی تحقیقاتی مشغول شوید پیشنهاد می‌شود بیشتر در این بخش وارد جزییات شوید. مقالات علمی و کتاب‌هایی که نوشته‌اید؛ کنفرانس های علمی که شرکت کرده‌اید و موضوع پایان‌نامه و نمره معدل تمام آن چیزی است که مورد نیاز است.

سوابق شغلی (Work Experiences)

در این بخش نیز مانند سوابق تحصیلی می‌بایست شغل‌های مختلفی که تا این لحظه گذرانده اید از آخرین شغل به قبل عنوان کنید. بهتر است اگر در دوره ای شغلی نداشته اید دلیل آن را نیز ذکر کنید. همچنین اگر حقوق برای شما بسیار مهم است پیشنهاد می‌شود مبلغ آخرین حقوق شغلی خود را نیز درج کنید که به طرف مقابل دیدی تقریبی از میزان حقوق درخواستی شما بدهد. برای ساخت اینفوگرافیک استفاده از تایم لاین یکی از برترین مدل هاست. می توانید با استفاده از امکانات وبسایت vizualize.me در سریعترین زمان ممکن به یک خط زمانی زیبا از سوابق تحصیلی و کاری خود برای درج در رزومه اینفوگرافیک برسید.

مهارت‌ها (Skills)

توصیه می‌شود در حد امکان از کلمات کلیشه ای مثل خلاق، با انگیزه، پایبند به کار تیمی و مهارت‌های ارتباطی عالی استفاده نکنید. رزومه اینفوگرافیک همه آن چیزی است که شما برای نمایش این مهارت‌ها به آن احتیاج دارید. یک رزومه‌ی خلاقانه بهتر از عنوان کردن آن می‌تواند چنین ویژگی را به نمایش گذارد. اشاره به رویدادهای مختلف آموزشی، انگیزشی و دوره‌های تخصصی که شرکت کرده‌اید نه تنها اشتیاق شما در هر سنی که هستید برای آموزش را نشان می‌دهد بلکه حاکی از روابط عمومی خوب و شبکه‌ی قوی از همکاران است. هر توانایی که معتقدید در شغلی که برای آن درخواست داده‌اید می تواند مفید باشد؛ همراه با سطح توانایی خود در آن زمینه را عنوان کنید. برای این منظور در رزومه اینفوگرافیک می توانید از نمودار های مختلف از جمله میله‌ای، دایره‌ای و … استفاده کنید.

در انتها تاکید می شود بارها آن را بخوانید، نظر دیگران را جویا شوید و با روی باز از انتقادات و پیشنهادات استقبال کنید. هر چیز کوچکی حتی یک غلط املایی، نگارشی یا دستور زبان می تواند نتیجه را دستخوش تغییر دهد. به قول یک مثل چینی “یک دانه برنج می تواند ترازو رو بالا ببرد”.

 


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *